APK

apk_header-1-1

APK bij Autobedrijf Francken

Gewoonlijk worden auto’s in Nederland jaarlijks gekeurd op een aantal punten die cruciaal zijn voor uw veiligheid en het milieu. Deze Algemene Periodieke Keuring wordt altijd uitgevoerd door een gecertificeerd APK-keurmeester.

 

Bij de APK van uw auto let een keurmeester altijd op een aantal punten voor verkeersveiligheid, milieu en meer algemene zaken. Voor de verkeersveiligheid controleren wij:

 

  • Remmen
  • Wielophanging
  • Schokdempers
  • Banden
  • Stuurinrichting
  • Verlichting
  • Carrosserie

 

Om het milieu te sparen testen we de uitlaatgassen van uw auto. Auto’s die rijden op benzine en LPG keuren we door middel van een viergasmeting. Bij dieselauto’s voeren we een roetmeting uit.

 

Bij de controle op algemene zaken kunt u denken aan de check van het voertuigbewijs, het voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.

 

Roetmeting

Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.

 

Viergasmeting

Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

 

Waarop worden de banden beoordeeld bij een APK?

De banden op één as moeten dezelfde afmetingen hebben. Dat wil zeggen dat bijvoorbeeld linksvoor en rechtsvoor dezelfde band hoort te zitten. In de band mogen geen spijkers e.d. zitten. Ook is het belangrijk dat de band intern (de ijzeren verstevigingen en de diverse lagen onderling) in orde is. Tijdens de APK bekijkt de keurmeester of de band in ernstige mate verdroogd is en of de loadindex klopt. Deze loadindex geeft aan wat de maximale draagkracht van de band is. Tot slot keuren we bij de APK de spanning in uw banden.

 

Profiel

Wettelijk gezien mag het profiel van uw banden niet minder zijn dan 1,6 mm. Als uw profiel is geslonken tot 2,5 mm adviseert de overheid om de band te verwisselen. Wij adviseren voor uw veiligheid om zomerbanden te vervangen zodra er minder dan 3 mm profiel over is. Omdat het profiel van winterbanden extra belangrijk is, adviseren wij om deze te vervangen als ze nog 4 mm profiel overhebben. Zo kunt u altijd veilig op weg. Het grootste gevaar is de combinatie van versleten banden met gladde of natte wegen. De remweg loopt snel op bij regen. Daarnaast heeft u met versleten banden een grote kans op aquaplanning.

 

Wat moet ik meenemen naar de APK?

U moet het kentekenbewijs deel I meenemen naar een APK. Dit heeft de APK-keurmeester nodig om de gegevens op het kentekenbewijs te controleren. Zonder het kentekenbewijs kan de keurmeester uw voertuig niet afmelden en de APK dus niet succesvol afronden.